Mrt 15 – In onderstaand opiniestuk uit Het Financiële Dagblad van 14 maart 2015 neemt Cees van Dillen afstand van de focus in de branche op verregaande technische innovatie en verduurzaming. Hij pleit ervoor de bewoner meer als vertrekpunt te nemen. En die te bedienen met van te voren goed doordachte producten, die inspelen op de (latente) behoeften van een bewoners-doelgroep. Dat vind ik een goede kijk op zaken!
“Bij innovatie moet bouw juist terug naar de basis
Zoals onlangs in het FD terecht werd opgemerkt door architect en hoogleraar Thijs Asselbergs, is de bouwsector van nature tamelijk traditioneel en ouderwets. Onhandige eigenschappen, want de sector moet veranderen. Helaas is nu het ‘konijn-in-de-koplampeffect’ waar te nemen. Niet-veranderen is levensgevaarlijk, maar de eerste significante stap zetten blijft vooralsnog uit.
Het belang van innovatie is evident, maar moeten bouwondernemingen juist niet op een essentieel onderdeel terug naar de basis en misschien wel niet innoveren? Dat wil zeggen: weer goed leren begrijpen wat er verlangd wordt, wat de markt wil, wat de eigen — bestaande — capaciteiten zijn en waar afnemers op zitten te wachten. Nu de markt langzaam weer aantrekt en er weer middelen vrijkomen om vastgoed te ontwikkelen is het meer dan ooit zaak om goed te begrijpen waar de specifieke behoefte ligt.
Innovatie lijkt in de bouw nu het toverwoord, maar hiermee dreigt hetzelfde te gebeuren als met het woord duurzaamheid: er treedt erosie op. Want wat is echte innovatie? Kun je daar al van spreken als je andere bouwmaterialen gebruikt of moet er sprake zijn van een nieuwe, nog niet eerder gebruikte bouwmethode om het predicaat innovatie te verdienen? Het risico is aanwezig dat bouwbedrijven in hun haast om te willen innoveren even vergeten wat dat ook alweer echt betekent.
Vast staat dat er moet worden gezocht naar nieuwe, meer efficiënte en toepasbare bouwtechnieken. Maar dat is van alle tijden en gaat onder de omstandigheden het verschil niet maken.
Innovatie zal zich moeten gaan richten op het optimaal inspelen op de wensen van de gebruiker van vastgoedproducten, zowel op de markt voor commercieel als voor residentieel vastgoed. Met andere woorden: de gedachte dat het voor de gebruiker van een object niet interessant is hoe er gebouwd wordt, maar wat er gebouwd wordt en tegen welke prijs moet leidend zijn. Hoe logisch dat ook klinkt, het is niet het standaard uitgangspunt in de bouw. Wanneer opdrachtgevers blijven voorschrijven hoe bouwbedrijven moeten bouwen, zullen innovatieve bouwmethoden uitblijven.
Cees van Dillen is algemeen directeur van Bouwbedrijf Van Dillen”